Waarom winterbanden?
Kies voor veiligheid: leg winterbanden wanneer het koudeseizoen begonnen is.
Tijdens de winter is de weg veel minder veilig dan tijdens de zomer: de grip is veel minder op een besneeuwd, beijzeld of gewoonweg nat wegdek.
Bovendien worden zomerbanden gekenmerkt door het feit dat hun prestaties bij temperaturen lager dan 7°C afnemen. Het is bijgevolg aanbevolen uw voertuig uit te rusten met winterbanden.
De winterband is namelijk speciaal ontworpen om te rijden in winterse omstandigheden:
- op alle wegtypes: op besneeuwde, licht of zwaar beijzelde, gewoon of zeer natte wegen, wanneer veel water op de weg ligt maar ook op koude en droge wegen …
- onder alle winterse klimaatomstandigheden: fijne of overvloedige regen, vochtig of zeer droog en koud weer…
- bij zeer lage temperaturen.
De winterband verkleint het risico op aquaplaning dankzij de specifieke vorm die bedoeld is om het water dat onder de band loopt, af te voeren. Hij biedt een beter grip en een uitstekende trekkracht dankzij de grotere diepte van de inkepingen dan die van een zomerband.
De tekening op een winterband bevat bovendien veel meer lamellen dan een zomerband voor een goede grip op sneeuw. De winterband is tot slot samengesteld uit een speciaal mengsel van siliciumrubber dat zich aanpast aan lage temperaturen en een beter remgedrag mogelijk maakt.
De bandenspanning van de winterbanden
Denk eraan uw banden tijdens de winter sterker op te pompen
De bandenspanning neemt af bij lage buitentemperaturen.
Om dit effect “lage temperatuur” tijdens de winter te compenseren, is het noodzakelijk om 0,2 bar (in koude toestand) toe te voegen aan de gewone gebruiksdruk of aan de druk bij andere gebruikswijzen van de winterbanden.
Het voorzien van de 4 wielen met winterbanden
Voor een betere beheersing van uw voertuig en voor meer veiligheid, is het aanbevolen uw voertuig uit te rusten met 4 winterbanden.
Kiezen voor 4 winterbanden.
Wanneer u slechts twee winterbanden monteert, zorgt dit voor een betere trekkracht, vooral bij het starten. Maar dit is niet voldoende om goede prestaties en een optimale veiligheid te verzekeren. Het kan zelfs gevaarlijk zijn:
Een voertuig met voorwielaandrijving waarbij enkel achteraan winterbanden zijn gemonteerd is achteraan niet gebalanceerd en loopt makkelijker het risico om zijn as te draaien.
Een voertuig met achterwielaandrijving waarbij enkel achteraan winterbanden zijn gemonteerd is achteraan niet gebalanceerd, en loopt het risico in de bochten rechtdoor te willen gaan.
Vergelijking van de prestaties met 2 en 4 winterbanden
Vergelijking van de prestaties met 2 en 4 winterbanden
Trekkracht |
Grip in bochten |
Stabiliteit bij het remmen |
Doeltreffendheid bij het remmen |
|
---|---|---|---|---|
Met twee winterbanden op de motoras |
++ |
- |
- |
+- |
Met 4 winterbanden |
++ |
++ |
++ |
++ |
Wanneer kettingen gebruiken?
KLEBER geeft aan in welke omstandigheden u kettingen dient te installeren en hoe u hierbij tewerk moet gaan.
Kettingen zijn verplicht in sommige skistations en kunnen u bijzonder van nut zijn bij zeer dikke sneeuw.
Wanneer u kettingen koopt, zorg ervoor dat deze aangepast zijn aan het koetswerk van uw voertuig en aan de afmeting van de banden.
Kies bij voorkeur kettingen met zoveel mogelijk elementen (schakels) over de contactstrook (gemiddeld zouden er minstens 12 kettingen over de band moeten lopen).
Het is nuttig te oefenen om kettingen aan te brengen en te verwijderen, zowel bij warm weer en overdag. Het is altijd gemakkelijker dan dit voor het eerst te doen in de sneeuw, in de koude en/of bij duisternis!
Leg ze op een plaats die gemakkelijk bereikbaar is in de auto, naast een paar handschoenen en een zaklamp, in geval van ...
Rij niet harder dan 50 km/u met kettingen